top of page

Kamil Bouška

12. 12. 2020

Rukopis+ 3

Psaní o psaní

Tendence
Kamil Bouška

Každodennost není fenomén, ale idea.

Převládající pocit: Jsem z jakési ex post generace. Konec byl naším počátkem.

25. 10. 2020

Vinný blog

Víno v literatuře – čím horší tím lepší. Skoro
Václav Chochola

Víno v literatuře hraje hned dvojí roli. Je aktérem v mnoha podobách – spouštěčem jednání, rekvizitou charakterizující postavy (John Falstaff), dobu (Velký Gatsby, Pláň Tortilla) a stává se i středobodem, kolem nějž se vine zápletka (Sud Amontilladského).

20. 10. 2020

Rukopis+ 3

Dílna

Přece ji nebudeme jíst, když byla taková
Vratislav Kadlec

„Švestka zasraná!“ ulevil si Michal a praštil berlí do kmene stromu. Z větve se utrhla švestka a spadla rovnou do kafe. Kafe vystříklo na otevřenou Bibli.

„Ten strom za to nemůže,“ namítla Maruška, usazená v zahradním křesílku ze zeleného plastu.

17. 8. 2020

Rukopis+ 2

Psaní o psaní

Prozaické desatero
Jan Němec

Psaní vyžaduje místo a čas. Místa nemusí být mnoho, času ano. Tvůrčí činnost začíná vytvářením podmínek k tvůrčí činnosti. Stůl je nezbytný, okno pomáhá.

17. 8. 2020

Rukopis+ 2

Dílna

Z Atlasu bytostí
Radek Malý

Chtěl bych vést skrytý život paježury

snést jediné vejce a vylíhlé mládě pak nosit ve vaku

a v horských vlhkých lesích Nové Guinei

citlivým rypcem za nocí rýpat ponravy a jiné

17. 8. 2020

Rukopis+ 2

Fejeton

Netečný poslední obránce
Jan Němec

Člověka vždy potěší, když najde nějakou nevýznamnou souvislost mezi autory, které má rád. Tak například Albert Camus a Vladimir Nabokov. Co mají společného? Jasně, téměř nic. 

20. 2. 2020

Rukopis+ 1

Dílna

S láskou a nenávisťou
Martin Praslička

Miloval ženy a v milovaní žien videl zmysel života. Niekedy ženy nenávidel a vtedy miloval alkohol a v milovaní alkoholu videl zmysel života tiež. Ale najviac miloval, keď pod vplyvom milovaného alkoholu miloval ženy. Aj práve teraz, sedí v krčme a díva sa na všetky krásne ženy sveta.

20. 2. 2020

Rukopis+ 1

Editorial

Editorial
–wetz

Časopis Rukopis plus je do velké míry pokračováním časopisu Rukopis, který vycházel na Literární akademii (Soukromé vysoké škole Josefa Škvoreckého) v letech 2006–2009.

20. 2. 2020

Rukopis+ 1

Dílna

Záhony a jiné básně
Anna Řezníčková

Být borovicí

měřila bych už osm metrů,

mám štěstí.

20. 2. 2020

Rukopis+ 1

Psaní o psaní

O mé rodině a sýkoře koňadře
Petr Borkovec

Na počátku stála nová situace a starý, už zapomenutý záznam v diáři. Situace, předcházející „objevení“ záznamu, nespočívala v ničem banálnějším nežli v umístění krmítka na parapet okna pokoje.

12. 12. 2020

Rukopis+ 3

Psaní o psaní

Záblesky
Julia Hartwigová

Na stejnou melodii zpívají písně svatební, pohřební, taneční i sousedské.

Tenkrát ovládla moje slova jakási mrtvolná bledost – a já dobře věděla, že jsou bledá.

20. 10. 2020

Rukopis+ 3

Dílna

Variace
Marek Vodňanský

Na břehu řeky hejno bílých hus

ve slunci června leží jako sníh.

V zelené trávě smaragdový trus

voní jak líh. A zdálky mává jih!

20. 10. 2020

Rukopis+ 3

Dílna

Modrá agáve
Tereza Thomayerová

Nejlépe rostu na ohni.

V létě potřebuju tmu.

V létě nepotřebuju den.

Z podpaží mi vyrůstají květy.

17. 8. 2020

Rukopis+ 2

Dílna

Suchá časť
Martina Blažeková

Teplý mach sála zem,

údolie prestreté na stole.

Šum hmyzu –

opak interiéru.

Nárazy len do vzduchu –

ponúknuté prejavy.

17. 8. 2020

Rukopis+ 2

Psaní o překládání

V tramvaji Gerrita Engelka
Radek Malý

I při překládání poezie platí translatologická zásada funkčnosti – jde o to, vyvolat překladem celkový účinek co možná nejvíce se blížící účinku originálu.

17. 8. 2020

Rukopis+ 2

O knihách...

Moje knihy
Petr Fantys

Pevně věřím tomu, že když si přečtete knížku, kterou stojí za to číst, jakýmsi záhadným způsobem do vás pronikne, ukáže vám netušený směr a změní vás tak, že už nikdy nebudete jako předtím.

20. 2. 2020

Rukopis+ 1

Psaní o překládání

Proč jsem důvod k ovcím přeložil jako důvod jehňat
Jonáš Hájek

Na počátku bylo pracovní setkání v pražském Goethe institutu, které předcházelo celoročnímu cyklu autorských čtení německých a českých básníků.

20. 2. 2020

Rukopis+ 1

Psaní o psaní

Vědomé psaní
Kateřina Kováčová

K myšlence vědomého psaní mě přivedla zkušenost s vlastní tvorbou.

Má první knížka Hnízda byla možná až příliš silná. Byla vychrlena tak živelně, že jsem si od ní musela vytvořit odstup.

20. 2. 2020

Rukopis+ 1

Dílna

Kdybych si mohl vybrat
Luboš Svoboda

Mohu-li si vybrat,

ležel bych raději svázaný

jako jarní cibulky

na trhu.

texturefabrik-photocopy_5_04, 06.png

Ilustrace pro Rukopis+

 

Od autora

12. 12. 2020

Rukopis+ 3

Psaní o psaní

Tendence

Kamil Bouška

Poznámky, zápisky, aforismy 2003–2013

Každodennost není fenomén, ale idea.


Převládající pocit: Jsem z jakési ex post generace. Konec byl naším počátkem.


Jako bychom nebyli. Jako bychom se už jen odehrávali – někde jinde.


Rozpor je prvním předpokladem poezie. A rozpor ji živí.

Kamil Bouška, 1979. Básník.

bottom of page