top of page

20. 10. 2021

Rukopis+ 4

Dílna

Jeden předjarní kurs poezie

–wetz

(podněty, lehká vodítka, úkoly, drobné akce)

a

Jděte ven. Les, park, plácek se dvěma stromy, okreska se škarpami a stromy. Poslouchejte hlasy ptáků, zvuky aut, pil, vlaku. Všechny zvuky. Zapisujte si je. Ale ne slovy. Každý zvuk zapište čarou, znakem, znamením, grafickým prvkem. Vytvořte zvukovou grafickou partituru např. jedné hodiny. Pak ji uložte. Po dvou dnech se ji pokuste přepsat do slov. Výsledek (s popisem okolností) mi pošlete.



b

Pusťte si záznam hlasu sovy (puštík; soubor přikládám). Poslouchejte ho desetkrát až dvacetkrát pořád dokola. Představte si místo, krajinu, kout země: prostor, který vám vybavuje při poslechu toho hlasu. Popište mi ho (veršem, větami – to je na vás). Dbejte na to, abyste použitou strategii v textu před čtenářem zcela skryli. A zašlete.



c

Pusťte si záznam hlasu sovy (sova pálená; odkaz přikládám). Poslouchejte ho desetkrát až dvacetkrát pořád dokola. Představte si místo, krajinu, kout země: prostor, který vám vybavuje při poslechu toho hlasu. Popište mi ho (veršem, větami – to je na vás). Zkuste použít, co nejméně metafor! A zašlete.


Poznámka: úkol c vypracujte až po úkolu b – ne naopak!


d

Při procházce jsem vyplašil zajíce, který v bláznivém úprku vyplašil bažanta, který před ním vyděšeně a s ohromným burácením vzlétl. Jděte ven a choďte tak dlouho, dokud se Vám nepodaří vyplašit nějaké divoce žijící zvíře. Jeho vzhled a jeho reakci podrobně popište a pošlete. Věty, 1800 znaků.



e

Kabát a klacek. Podívejte se na přiložené foto starého vyhozeného kabátu a klacku a setrvejte v pozorování alespoň pět minut. Pak fotografii zavřete, odložte. Napište si přirovnání a metafory, které Vás napadají při pozorování kabátu. Pak napište prostá přirovnání a metafory, které Vás napadají při pohledu na klacek. Tyto dva seznamy mi pošlete.



f

Prohlédněte si znovu seznamy z úkolu e. Popište klacek přirovnáními, které jste si napsali při pohledu na kabát. A naopak. Samozřejmě stále sledujte také to, že chcete být vzhledem k pozorovanému předmětu přesní, výstižní. Nejde tu jen a pouze o demonstraci literární strategie! Oba popisy mi zašlete.



g

Toto je japonská báseň (tanka) z 9. století o předjaří.

Zjistěte si informace o této formě, o překladech této formy do češtiny, o tom, jak se liší od haiku. Jen pro sebe.

Napište krátkou interpretaci. Dvacet řádek.


Proč v jarním dni

kdy v jasném slunci

všechno znehybní

jen květy z korun třešní

neklidně víří stíny?



h

Napište svou vlastní tanku o předjaří, v níž zhodnotíte zápisky a pozorování, které jste udělali při plnění tohoto korespondenčního kurzu. Ale pozor: v tance musíte použít dvě „povinná“ slova: „koruna“ (pouze ve smyslu „koruna stromu“) a „stín“. Tanku mi zašlete!



ch

Pozorování dvou stvolů. Dobře si prohlédněte tyto dva staré stvoly a udělejte si o pozorování záznam. Buďte, co nejpečlivější a k popisu se vracejte: sledujte tvary, struktury, odstíny atd. Až se vám bude zdát, že už není co k popisování, vyberte si někoho blízkého a požádejte ho, aby Vám stvoly popsal – jeho pozorování si zaznamenejte. Pak se znovu na fotografii podívejte a ujistěte se, zda Vám něco podstatného neuniklo. Nakonec zkuste napsat dvě střídavě (ABAB) rýmované čtyřveršové sloky o těchto dvou stvolech, jejichž téma nebude nic jiného než popis těchto dvou stvolů a v nichž využijete všechny (své i cizí) zápisky. Dbejte o to, aby rýmy byly znělé, vyrovnané v celém osmiverší a aby báseň nebyla komická. Jde o zcela vážnou poctu suchým stvolům!



i

Obrácený kámen. Obraťte plošší kámen a dvě minuty pozorujte, co je pod ním. Na nic nemyslete. A nic mi o tom nepište.



j

Prohlédněte si tuto fotografii. Je to starý opuštěný všelí úl, který už léta stojí v polním remízu. Představte si, že v něm někdo chce přespat. Představte si, že ho k tomu okolnosti nutí, vymyslete si jaké okolnosti. Opilost – ano, to může být. Ale možná také něco jiného. Přemýšlejte o tom, co by mohlo člověka (jakého člověka?) vést k tomu, aby v takovém malém opuštěném včelím úlu přespal. Představte si to, jak se do úlu ukládá ke spánku. A pak to ukládání napište. Pošlete mi zkrátka odstavec dva o tom, jak se někdo souká do tohoto úlu, aby v něm prožil noc.



k

Vyhledejte, přepište a pošlete mi báseň o jaru (ach, jak obehrané téma!) – která se Vám opravdu a stále líbí. Je vůbec možné v roce 2021 číst básně o jaru a nepřipadat si jako blázen, člověk úniku, ignorant, krasoduch, sentimentální pozér? Doprovoďte vybranou báseň odpovědí na tuto otázku!

Text je ukázkou jedné terénní Dílny poezie (letní semestr 2021).

–wetz

bottom of page